Virtuální móda. Jak vypadá to nejudržitelnější oblečení? | COPE

Virtuální móda. Jak vypadá to nejudržitelnější oblečení?

Zběsilé tempo

Móda je více než jakékoliv jiné odvětví poháněna trendy a nadspotřebou. Tlak na nákupy těch nejaktuálnějších kousků je jednou ze základních charakteristik generace, která žije na sociálních sítích. Trendy fotky minikabelek a dalších výstřelků zaplavují kyberprostor a volají „kup si mě“. Módní cykly nabírají na obrátkách. Už dávno se nepracuje se čtyřmi sezónními kolekcemi. Módní řetězce jako Zara obměňují nabídku každé tři týdny, aby bylo v obchodech stále něco nového, po čem mohou zákazníci toužit. Kolik toho ale skutečně unosíme? Ruku na srdce, oblékáte pravidelně alespoň polovinu šatníku?

Neustále se zrychlující koloběh „fast fashion“ s sebou přirozeně nese obrovské množství odpadu. Nakupování nekvalitního levného oblečení se promítá do nízké životnosti oděvů – ať už z pohledu fyzického nebo symbolického. Podle Institutu cirkulární ekonomiky se v České republice ročně vyhodí zhruba 400 milionů kusů oblečení, které skončí na skládkách nebo ve spalovnách.

Foto: Tribute

Nehmotná budoucnost módy

Pojem „udržitelná móda“ dostává zcela nový rozměr s příchodem digitálního oblečení. Vše je ještě poměrně v plenkách, ale už se přidávají první fanoušci. Jen si to představte, namísto reálného módního výstřelku si uděláte radost virtuálním kouskem z rukou šikovného 3D grafika. 

Na internetu si vyberete model, vložíte do systému fotku a zpět dostanete perfektně padnoucí outfit. Jen s tím rozdílem, že nebude skutečný, ale jen v elektronické podobě. Nová věc tak nezabere žádné místo ve skříni – pouze to ve feedu na Instagramu.

Foto: Tribute

100% bez odpadu

Celý koncept je postavený na směřování vstříc budoucnosti bez fyzické produkce a pro všechny bez rozdílu. Nehmatatelné outfity produkuje například značka Tribute pod heslem „žádný gender, žádná velikost, žádné poštovné, žádný odpad“. Většinu kousků nabízí za přijatelných 29 dolarů v limitovaném množství 100 kusů od jednoho návrhu. Nejdražší futuristická položka, košile ZEZY, vyjde na 699 dolarů, přičemž k dispozici jsou pouhé tři kusy.

Na trhu jsou ale i luxusnější kousky. V loňském roce se na charitativní aukci v New Yorku vydražil digitální model Iridescence od značky The Fabricant za 9500 dolarů. Autorka vydražených šatů Amber Jae Slooten si v rozhovoru pro americkou Elle pochvaluje možnosti 3D designu: „Je to skvělé. Nevzniká žádný hmotný odpad, jako návrhář můžete vytvořit úplně cokoliv, zkrátka nový způsob práce.“

Foto: Šaty Iridescence od The Fabricant

 

Autor: Tereza Suntychová